keskiviikko 29. tammikuuta 2014

Lisätehoa opiskeluun peleillä ja tehtävillä

HappyWise Trainerin verkkokurssit innostavat ja motivoivat oppimaan jo sellaisenaan, kun tekstisisällöt kirjoitetaan selkeästi ja oppimista testataan monivalintakysymyksillä. Tämän kaiken voit tehdä nopeasti itse Trainerin helppokäyttöisellä editorilla.

Lisätehoa HappyWise Trainerin kursseihin saa, kun kurssinäyttöihin upotetaan vuorovaikutteisia tehtäviä ja pelejä. Voit tilata niiden suunnittelun ja toteutuksen HappyWiselta erillistilauksesta.

HappyWise on toteuttanut jo usean vuoden ajan monentyyppisiä opetuspelejä. Alla löydät muutamia esimerkkejä.

Kun tutustut näihin esimerkkeihin, voit samalla miettiä, sopisiko joku jo toteuttettu pelilogiikka sinun omiin opetussisältöihisi. Tarvittaessa voimme toteuttaa myös täysin uudenlaisenkin pelillisen ratkaisun. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana pelien ja muiden vuorovaikutteisten tehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa.


1. Työvaiheiden opiskelu 


Yllä olevassa esimerkissä puhtauspalvelualan opiskelija oppii oikean työjärjestyksen toimistosiivoukseen sekä eri pinnoille soveltuvat pesuaineet ja siivousvälineet.

Samaa pelilogiikkaa voi hyödyntää monien muidenkin työvaiheiden opiskeluun, kuten alla olevassa pelissä opiskellaan hammashoitoyksikön käyttöönottoon liittyviä työvaiheita:


2. Nimien opettelu


Nimiä ja käsitteitä voi opetella esimerkiksi sanaristikon avulla. Opeteltavan sanan kirjoittaminen tehostaa muistamista.


3. Parien löytäminen



Perinteistä muistipeliä voi hyödyntää esimerkiksi asioiden välisten yhteyksien opettelussa, kuten tässä opetellaan varoitusmerkkien merkityksiä.


4. Asioiden luokittelu


Yllä oleva jätteiden lajittelupeli on esimerkki asioiden luokitteluun liittyvästä opiskelusta. Samaa pelilogiikkaa voi hyödyntää esimerkiksi oikeiden välineiden valitsemisessa tiettyyn työtehtävään.

Alla olevassa pelissä hyödynnetään lajittelupelin ideaa ammattimaisemmissa kurssisisällöissä. Opiskelijan tulee osata valita tarjottimelle oikeat instrumentit hampaiden muovipaikkaukseen.
                                       


5. Labyrintissa seikkailu


Asioita voi opiskella myös leikkimielisesti esimerkiksi labyrinttipelin avulla. Yllä olevaan energialabyrinttiin on piilotettu energia-aiheisia kysymyksiä, joihin tulee vastata oikein päästäkseen lopulta labyrintista ulos.


6. Hoivaaminen


Hoivapeli on myös yksi pelityyppi. Sen avulla voi esimerkiksi opiskella eliölajien mahdollisuuksia selviytyä erilaisissa ilmastotyypeissä. Samaa ideaa voi käyttää myös yleensä hoitoalan teemoissa tai vaikkapa ravitsemuskasvatuksessa.


7. Opiskelusta saatavilla pisteillä motivointi



Opiskelija saadaan innostumaan opiskelusta tuomalla pelillisyyttä myöskin itse opiskelusuoritusten hankkimiseen. Esimerkiksi lukemalla opetussisältöjä ja vastaamalla kysymyksiin oikein voi ansaita pisteitä tai vaikkapa lantteja, joilla voi ostaa esimerkiksi kukkia puutarhaan. Teimme yllä olevan puutarhapelin alakoululaisille suunnattuun kestävän kehityksen peliin muutamia vuosia sitten.


8. Eikä tässä kaikki


Yllä luetellut pelityypit ovat vain yhdenlaisia esimerkkejä opetussisältöjen pelillistämiseksi. Todellisuudessa mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Ota yhteyttä ja suunnitellaan sinun opetussisältöihisi sopiva, innostava pelillinen ratkaisu!

Terveisin,
HappyWise-tiimi


Helppoa e-oppimista!
www.happywise-trainer.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti